Een grappige peptalk van leraar en cabaretier Peter Heerschop, inspirerende lezingen gekoppeld aan de koersthema’s, ontmoeting, gezelligheid en een samenvatting van de dag in de vorm van een heus gedicht. Dat waren de ingrediënten van de inspiratiedag die op 12 februari in Eindhoven werd georganiseerd voor alle medewerkers van sector Zuid.
“Jullie staan iedere dag weer klaar voor onze kinderen, dus laten we vandaag maar eens beginnen met een groot applaus voor jezelf en je collega’s!” Zo trapte Fenne Smits de inspiratiedag af. Fenne ruilde voor één dag zijn baan als leerkracht en mentor op De Korenaer Helmond in voor het dagvoorzitterschap en deed dat vol enthousiasme.
Medewerkers in beeld
Achter Fenne op het podium draaide een fotopresentatie waarin ook de zo belangrijke onderwijsondersteuners prominent in beeld kwamen. Overal stonden rolbanners van de scholen in Brabant en Midden-Limburg, met daarop foto’s van leerlingen, ouders en medewerkers en hun persoonlijke verhalen en quotes. “Mocht je je nog afvragen of je van betekenis bent in ons onderwijs? Lees dan op die banners ook hoe goed een aantal oud-leerlingen is terecht gekomen”, onderstreepte sectordirecteur Jac Verstegen.
Plenair: Peter Heerschop
Peter Heerschop deelde zijn persoonlijke en soms hilarische ervaringen in het onderwijs. Die leverden niet alleen veel gelach op, maar illustreerden ook prachtig waar het elke dag écht om gaat in de scholen, ongeacht je rol.
Kinderen zíen, niemand buitensluiten, investeren in de relatie en elke dag weer empathie opbrengen voor ieder kind en zijn specifieke ‘gebruiksaanwijzing’. “Wat je aandacht geeft, groeit, zo simpel is het. Dat doen jullie elke dag natuurlijk allemaal al”, benadrukte Heerschop. “Maar die goede verhalen over het moois dat we meemaken, die vertellen we niet genoeg. Vertel je verhaal!"
Koerslezingen
Na de koffie was het tijd voor de koerslezingen waarvoor medewerkers zich vooraf konden opgeven. Jasper Rijpma – die het van straatschoffie en ex-gedetineerde schopte tot Leraar van het Jaar – vertelde hoe hij lesgeeft in het vak Grote Denkers. En nee, dat zijn niet de ‘oude filosofen’, maar de leerlingen zélf. Jasper leert kinderen vragen stellen, onderzoeken en kritisch denken.
Bokser en kickbokser Lucia Rijker sprak over werkelijk verbinding maken met jezelf en de ander. Wouter Hart schreef de boeken Verdraaide organisaties en Anders vasthouden en nam zijn toehoorders mee in het gedachtegoed van meer werken vanuit ‘de bedoeling’. Adviseur en trainer Daan Dictus deelde zijn kennis over het werken in professionele leergemeenschappen, waarin je samen verantwoordelijk bent voor het verbeteren van het onderwijs.
Iliass El Hadioui ontwikkelde de methode De Transformatieve School, die op steeds meer scholengemeenschappen en mbo-instellingen wordt gebruikt. Leerlingen leven in de thuiscultuur, de straatcultuur en de schoolcultuur en die hebben allemaal hun eigen sociale codes. El Hadioui pleit voor meer aansluiting met die verschillende codes in en buiten de school én de digitale omgeving.
Op naar het koerscafé
Terug in de plenaire zaal werd de dag ludiek samengevat in een gedicht. Voor de borrel werden medewerkers meteen uitgenodigd voor een vólgende ontmoeting. Sector Zuid gaat koerscafés organiseren, waar medewerkers elkaar in een informele sfeer in hun eigen regio kunnen ontmoeten om praktijkervaringen en koersverhalen uit te wisselen. Eerder op de dag legde sectordirecteur Jac Verstegen uit waarom hij dat zo belangrijk vindt. “Ik hoop dat we meer sámen gaan leren, van en met elkaar. En dat we de nieuwe koers ook echt met elkaar gaan vormgeven.”